Joystick
Joystick [džojstyk] alebo džojstik alebo pákový ovládač je vstupné zariadenie počítača. Slúži ako interaktívny, ergonomický ovládač kurzora kombinovaný s tlačidlami. Jeho primárne určenie je ovládanie počítačových hier. Principiálne je to zvislá páka pohyblivo upevnená v základni. Páka je vystredená uprostred kríža ktorý reprezentuje X a Y os pohybu. Výchylka páky vyvolá priamo úmerný pohyb kurzora (objektu) na obrazovke.
Ovládanie pomocou joysticku sa využíva hlavne pri hraní počítačových hier, v leteckých simulátoroch a pod. Snahou je ovládanie priblížiť skutočnému ovládaniu lietadla. V nie herných aplikáciách sa používajú hlavne pri ovládaní virtuálneho pohybu v súradnicovom systéme.
Delenie:
- proporcionálne - výchylka páky je snímaná v absolútnych súradniciach, čiže smer a poloha ovládacej páky zodpovedá presne smeru a pohybu kurzora.
- inkrementálne (digitálne) - poloha páky je snímaná inkrementálnym snímačom, čiže digitálne
- analógové - poloha páky je snímaná potenciometrom (zmena odporu), čiže analógovo
- inkrementálne (digitálne) - poloha páky je snímaná inkrementálnym snímačom, čiže digitálne
- neproporcionálne - je daný len smer, výchylka páky len zopne spínač. Poloha kurzora sa vypočíta z času pridržania spínača.